תחושת בדידות

בדידות היא מצב חברתי – רגשי המבטא חוסר השתייכות, ריחוק מאנשים או סביבת אנושית ובו זמנית כמיהה עזה להתחברויות עם אחרים, עקב צורך בתקשורת או במגע גופני.

לכולנו צורך בסיסי בהרגשת שייכות לקבוצת אחרים, להרגיש אהובים. כאשר הצורך הזה לא מתמלא תחושת הבדידות גוברת. יש אנשים שזקוקים לקשר מתמיד עם מספר רב של אנשים ויש כאלה שמספיק להם קשר עם מספר מצומצם של אנשים ולא בתדירות גבוהה.

תחושת בדידות היא סובייקטיבית ואינה מחייבת המצאות לבד, יכול אדם להיות מוקף בחברה ועם זאת להרגיש בודד, לא שייך, לא מובן, לא נראה, לא משפיע .אלה חיים ללא יחסים חברתיים משמעותיים רגשית עבור האדם.

סיבות לבדידות

בערים גדולות והומות אדם, בהן אין קשרים אישיים קרובים, יש אנשים שחשים לעתים בדידות קיצונית, על אף שהם מוקפים בכל רגע באלפי אנשים. תחושה זו ניתן לייחס להרגשת האנונימיות שאנשים חווים באזורים עירוניים. בחברות קטנות יותר, כפריות או שבטיות נשמר הקשר עם המשפחה המורחבת וחברי הילדות, מבין אלה יש בד"כ מי שיבין את זולתו ללא צורך בהעמדת פנים וחבישת מסיכות.

תחושת בדידות באה גם עקב משברי חיים-מוות של בן או בת זוג, פרידות וגירושין.

בדידות יכולה להתקיים גם בתוך מערכות יחסים כמו בנישואין או בקשרים קרובים דומים, בהם קיימים חוסר הבנה, אינטרסים הפוכים, טינה, כעס או מחסור באהבה, וכך גם במשפחה בה מערכות היחסים נעדרות תקשורת בריאה.

למרות שהבדידות היא מצב קיומי, מי שחווה אותה יכול להרגיש שהבדידות היא בלתי נסבלת ומרה ולכן הרבה פעמים גורמת לדיכאון.

גם למרכיב האישיותי יש תפקיד בהיות האדם בודד. אנשים שסובלים מביישנות ומביטחון עצמי נמוך יכולים להרגיש בודדים בקלות רבה יותר, בשל החשש מדחייה ופגיעה. אדם כזה אומר :"אני פשוט לא יודע איך לפנות, מה להגיד."

תחושת הבדידות של האדם , אם כן לא נובעת מהמספר הפיזי של האנשים מסביב אלא מטיב הקשר עם אותם אנשים ונובעת מהקושי של האדם לקיים ולשמר קשר רגשי אמתי וקרוב.

השפעות הבדידות

תוצאות מחקרים הראו שלתחושת הבדידות השפעות מרחיקות לכת על הבריאות. בין כל ההשפעות השליליות של הבדידות, המשמעותית ביותר היא הדיכאון. כמו כן ידועים מקרים רבים של ניסיונות התאבדות בקרב בני נוער שניתן לייחס אותם לתחושות הבדידות שהם חווים .חברים ומשפחה יכולים להוות מקור תמיכה חשוב, אך לעיתים פחות נוח לדבר עם בני משפחה, או שמספר החברים שיש לנו מצומצם .חשוב לכן לפנות לעזרה מקצועית כדי להפחית סבל ולשפר את איכות חייך.

טיפול בתחושת בדידות

בעזרת טיפול פסיכולוגי ניתן ללמוד להתמודד עם תחושות הבדידות . ניתן להכיר את הצרכים שלנו בקשר ולהבין את הקשיים ולמה אנחנו לא מצליחים ליצור קשרים מספקים שיכולים להקל על תחושות הבדידות. רוב האנשים שפונים לטיפול פסיכולוגי מדווחים על ירידה בתחושת הבדידות. עובדה זו אינה מפתיעה, שכן האפשרות לדבר על הרגשות והבעיות במקום בטוח, מכיל ומקבל, נותנת מענה לצורך אנושי טבעי. הטיפול מעניק לך חממה שבה תוכל להצמיח יכולות מתוך הקשיים והקשר הטיפולי בינינו יהיה מודל לקשרים חיוביים שתוכל לפתח גם מחוץ לחדר הטיפולים.